Muat turun ADIL sekarang

5 April 2022

𝗠𝗨𝗔𝗧 𝗧𝗨𝗥𝗨𝗡 𝗗𝗔𝗡 𝗗𝗔𝗙𝗧𝗔𝗥 𝗦𝗘𝗕𝗔𝗚𝗔𝗜 𝗣𝗘𝗡𝗚𝗨𝗡𝗗𝗜 𝗔𝗧𝗔𝗦 𝗧𝗔𝗟𝗜𝗔𝗡

Dalam Pemilihan 2018, ada 20,000+ undi yang tidak dikira.

Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) pada ketika itu memberi alasan ia berpunca dari masalah teknikal yang menyebabkan pelayan (cloud server) tidak mengesan undi-undi itu. Masalah 20,000+ undi yang tidak dikira ini dibawa ke Biro Politik tetapi keputusannya pada ketika itu untuk tidak mengambil apa-apa tindakan.

Sementara saya aman dan tenang sahaja, KEADILAN akhirnya dikhianati oleh pemenang-pemenang hasil dari keputusan pemilihan yang meragukan sebegini. Hampir semua anggota JPP pun meninggalkan parti menyertai mereka yang khianat.

Kita meletakkan harapan yang besar kepada JPP kali ini yang dipengerusikan Dr Zaleha, veteran lama parti untuk memastikan peristiwa ini tidak berulang lagi. Sebab itu saya menyokong sepenuhnya usaha JPP untuk mengadakan pemilihan atas talian walaupun ia dianggap rumit.

Ada beberapa kebaikan sistem pemilihan atas talian ini.

Pertama, ia memberi kebebasan kepada anggota biasa untuk memilih calon-calon tanpa perlu dipengaruhi oleh pimpinan di peringkat cabang dan lain-lain. Hak itu adalah hak individu setiap anggota. Jika pemilihan secara fizikal, ada perayu undi yang cuba berkempen ketika anggota biasa ingin mengundi.

Kedua, ia mengurangkan risiko pengundi yang digerakkan tetapi tidak ambil tahu mengenai perkembangan parti. Keadaan ini mewujudkan “warlord” politik di peringkat akar umbi yang boleh mempengaruhi keputusan pimpinan parti mengikut kumpulan mana yang menjanjikan kedudukan terbaik kepada mereka (tidak semestinya pemimpin yang terbaik akan diangkat).

Maka, kita wajar berusaha supaya seberapa ramai anggota memuat turun aplikasi ADIL dan mendaftar sebagai pengundi atas talian. Proses pendaftaran mengambil sedikit masa kerana saya difahamkan JPP perlu mengesahkan identiti setiap anggota dengan memadankan kad pengenalan dan gambar profil.

Setakat hari ini, saya difahamkan tidak sampai 5% dari anggota parti telah mendaftar sebagai pengundi atas talian. Ia mendedahkan parti kepada pemilihan oleh segelintir sahaja yang tidak mewakili sentimen anggota parti keseluruhannya.

Tarikh akhir untuk memuat turun aplikasi ADIL dan mendaftar sebagai pengundi atas talian ialah 8 April 2022 (dua hari dari sekarang). Anda boleh muat turun di capaian berikut:

Apple:
https://apps.apple.com/us/app/adil/id1609854829

Google:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.keadilanrakyat.pkr&hl=en&gl=US

Jangan berlengah lagi. Muat turun aplikasi ADIL dan daftar sebagai pengundi atas talian jika anda betul-betul mahu pasukan baru yang lebih kreatif mendekati pengundi.

Jika anda hanya pandai sembang di WhatsApp atau Facebook tetapi tidak pun mendaftar sebagai pengundi atas talian, anda memang juara sembang kencang (tapi tidak ada kesan)!

Rafizi Ramli